F1 2023: O οδηγός μιας σεζόν που προορίζεται για δράση
To Debut.gr και ο Άκης Μυκονιάτης σας παρουσιάζουν όσα πρέπει να ξέρετε για τη νέα σεζόν του παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1.
Το πρωτάθλημα του 2023 έχει τυπικά ξεκινήσει και οι φίλοι της Formula 1 διακατέχονται απο ενθουσιασμό και αγωνία. Αλλά και από τα ερωτήματα που περιστρέφονται γύρω από τη νέα σεζόν που προμηνύεται συναρπαστική.
Θα διατηρήσουν τα σκήπτρα οι Μαξ Φερστάπεν και Red Bull Racing; Θα καταφέρει είτε η Mercedes είτε η Ferrari να επιστρέψει στις νίκες και κυρίως την διεκδίκηση του τίτλου; Θα αναβιώσει η κόντρα Xάμιλτον και Φερστάπεν; Πόσο ρεαλιστική ή μη μπορεί να είναι η προοπτική ενός ολοκαίνουργιου παγκόσμιου πρωταθλητή; Ο Φερνάντο Αλόνσο θα δικαιώσει το “El Plan” στην Aston Martin; Ποιοι θα κάνουν την θετική και την αρνητική έκπληξη σε οδηγούς και κατασκευαστές;
H νέα σεζόν μπορεί να μην ξεκινάει με ιδιαίτερες αλλαγές σε μονοθέσια και κανονισμούς. Αλλά οι πιο σημαντικές αυτών εντοπίζονται στις συνθέσεις των ομάδων και τους επικεφαλής τους. Kαι αν κάτι μπορεί να θεωρηθεί σίγουρο για το 2023, αυτό είναι οτι δεν θα μας αφήσει αδιάφορους. Το Debut.gr παρουσιάζει τα σημαντικότερα όσων πρέπει να ξέρετε για τη σεζόν του 2023 και την 74η κατά χρονολογική σειρά εκδοχή του παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1.
Οδηγοί, Ομάδες και rookies
Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή, η φετινή χρονιά έχει φέρει αρκετές και ενδιαφέρουσες αλλαγές στις συνθέσεις των ομάδων. Οι οποίες και προέκυψαν μετά τις εξελίξεις που έφερε το καυτό μεταγραφικό καλοκαίρι του 2022. Όταν προέκυψαν γεγονότα όπως η αποχώρηση του Σεμπάστιαν Φέτελ, η αντικατάσταση του στην Aston Martin με την μεταγραφή-βόμβα του Φερνάντο Αλόνσο και το μεταγραφικό σίριαλ μεταξύ Alpine-Renault και Mclaren για την απόκτηση του Όσκαρ Πιάστρι. Με τον δεύτερο να καταλήγει τελικά στην ομάδα του Ουόκινγκ.
Εξελίξεις οι οποίες με τη σειρά τους άφησαν εκτός grid τον Ντάνιελ Ρικιάρντο και οδήγησαν τον Πιερ Γκασλί στην θέση του Αλόνσο στην Alpine και τον Νικ Ντε Βρις στην θέση του γάλλου στην Alpha Tauri. Ένας ακόμη οδηγός που θα παρακολουθήσει τη σεζόν του 2023 από τις… οθόνες είναι ο Μικ Σουμάχερ. Ο γιος του θρυλικού Μίκαελ Σουμαχέρ, αποδεσμέυτηκε από την Haas με το κενό του να καλύπτεται από τον έμπειρο συμπατριώτη του Νίκο Χούλκενμπεργκ.
Με όλα αυτά να έχουν συμβεί λοιπόν πάμε να δούμε τα ρόστερ των ομάδων του 2023.
Mαξ Φερστάπεν – #1
Σέρχιο Πέρεζ – #11
Αναπληρωματικοί οδηγοί: Nτάνιελ Ρικιάρντο
Σαρλ Λεκλέρ – #16
Κάρλος Σάινθ – #55
Aναπληρωματικοί οδηγοί: Αντόνιο Τζιοβινάτσι, Ρόμπερτ Σβάρτσμαν
Λιούις Χάμιλτον – #44
Τζόρτζ Ράσελ – #63
Αναπληρωματικοί οδηγοί: Mικ Σουμάχερ
Πιερ Γκασλί – #10
Εστεμπάν Οκόν – #31
Aναπληρωματικοί οδηγοί: Tζακ Ντούχαν
Λάντο Νόρις – #4
Όσκαρ Πιάστρι – #81
Αναπληρωματικοί οδηγοί: Mικ Σουμάχερ, Φελίπε Νρούγκοβιτς, Στόφελ Φαντόρν
Γκουανγκιου Ζου – #24
Βάλτερι Μπότας – #77
Αναπληρωματικοί οδηγοί: Tεο Πουρσέρ
Aston Martin Aramco Gognizant Formula One Team
Φερνάντο Αλόνσο – #14
Λανς Στρολ – #18
Αναπληρωμάτικοι οδηγoί: Φελιπε Νρούγκοβιτς, Στόφελ Φαντόρν
Κέβιν Μάγκνουσεν #20
Νίκο Χούλκενμπεργκ – #27
Αναπληρωματικοί οδηγοί: Πιέτρο Φιτιπάλντι
Νικ Ντε Βρις – #21
Γιούκι Τσουνόντα – #22
Αναπληρωματικοί οδηγοί: –
Λόγκαν Σάρτζεντ – #2
Αλεξάντερ Άλμπον – #23
Aναπληρωματικοί οδηγοί: –
To ’23 έφερε και μαζί του και τρεις rookies
Κάθε χρόνο ή έστω χρόνο παρά χρόνο, η Formula 1 χρειάζεται και λίγο από το “νέο αίμα”. Πράγμα το οποίο θα συμβει και με το παραπάνω το 2023. Και αυτό γιατί η λίστα των οδηγών της νέας σεζόν περιλαμβάνει τρεις νέους πιλότους. Πρόκειται για τους Νικ Ντε Βρις, Όσκαρ Πιάστρι και Λόγκαν Σάρτζεντ.
Ο Ολλανδός πρώην πρωταθλητής της Formula 2 (2019), Παγκόσμιος Πρωταθλητής της Formula E (2021) και μέχρι πρότινος εφεδρικός οδηγός της Mercedes θα κάνει το ντεμπούτο του στον μαγικό κόσμο της F1 με την Scuderia Alpha Tauri. Παρότι η είσοδος στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, έρχεται στην προχωρημένη (για rookie) ηλικία των 28, οι προσδοκίες από τον Ντε Βρις είναι εμφανής. Πόσο μάλλον μετά και την έκτακτη πρώτη του συμμετοχή στο Ιταλικό GP του 2022. Όταν εντυπωσίασε κατακτώντας την 9η θέση στον αγώνα με την Williams και παρότι έκανε τα ελεύθερα δοκιμαστικά με την… Aston Martin!
Πολύς ο λόγος και για τον Πίαστρι. Ο οποίος θεωρείται ένα από τα πιο φιλόδοξα ανερχόμενα ταλέντα του σπορ. Πρωταθλητής Formula 3 το 2019 και Formula 2 το 2021, ο νεαρός Aussie αποτέλεσε το περασμένο καλοκαίρι το μήλον της έριδος για τις Alpine και McLaren που διεκδικούσαν την υπογραφή του. Ως που τελικά χρειάστηκε η οριστική γνωμοδότηση της FIA, ώστε ο 22χρονος Αυστραλός να αποτελεί πλέον επίσημο οδηγό της δεύτερης για τα επόμενα δύο χρόνια.
Last but not least, ο Λόγκαν Σάρτζεντ. Ο νεαρός Αμερικανός, μέλος της ακαδημίας της Williams με συμμετοχές σε τέσσερα ελεύθερα δοκιμαστικά το 2022 και έχοντας κατακτήσει την 4η θέση στην πρώτη του χρονιά στο πρωτάθλημα της F2, συμπλήρωσε τους απαραίτητους πόντους στην άδειά του και θα αγωνιστεί με την ομάδα της Williams το 2023. Το κατα πόσο θα αποδώσει είναι άγνωστο πάντως η παρουσία του και μόνο θα μετρήσει αρκετά. Όντας και ο πρώτος Αμερικάνος οδηγός στο σπορ μετά τον Αλεξάντερ Ρόσι το 2015.
Μονοθέσια και τεχνικοί και μη κανονισμοί
Η προηγούμενη πλέον σεζόν (2022), έφερε μια σειρά από ριζικές αλλαγές στα μονοθέσια. Οι οποίες δεν αφορούσαν μόνο τον σχεδιασμό, αλλά και την αεροδυναμική λειτουργία τους. Για τις αλλαγές του 2023 τώρα (αν και περιορισμένες είναι η αλήθεια) θα έχουμε μέτρα για την παρεταίρω καταπολέμηση του δελφινισμού (porpoising) -ηδη έγιναν σημαντικά βήματα σε αυτό το κομμάτι από το Βελγικό GP του 2022 και την εφαρμογή της τεχνικής οδηγίας 39 της FIA- όπως η ανύψωση του πατώματος των μονοθεσίων κατά 10 εκατοστά και η ανύψωση των άκρων του δαπέδου κάτα 15 εκατοστά. Αυτό θα αποτρέψει τις χαρακτηριστικές αναπηδήσεις, ταλαντώσεις οι οποίες και θα καταμετρώνται με τη χρήση νέου ειδικού αισθητήρα.
Σε άλλους λιγότερο τεχνικούς κανονισμούς, είναι πολύ πιθανό να ελαχιστοποιηθούν οι “περιορισμοί” στη χρήση του DRS. Δηλαδή οι οδηγοί θα μπορούν να το χρησιμοποιούν από πριν τον τρίτο γύρο του αγώνα ,όπως συμβαίνει τώρα, αλλά και σε κάθε επαννεκίνηση αγώνα είτε μετά απο αυτοκίνητο ασφαλείας ή διακοπή αγώνα λόγω κόκκινης σημαίας. Αυτό θα δοκιμαστεί πειραματικά κατά τους φετινούς αγώνες σπριντ.
Όσον αφορά τα ελαστικά της Pirelli, της επίσημης παρόχου του πρωταθλήματος θα αναεωθεί η δομή τους. Με σκοπό να γίνουν ακόμα πιο ανθεκτικά. Επίσης αρχής γενομένης από τον αγώνα στην Ίμολα, θα χρησιμοποιούνται νέα ελαστικά για ακραίες καιρικές συνθήκες. Τα οποία με τη σειρά τους θα έχουν ακόμα καλύτερη απόδοση από τα περσινά και θα βελτιώσουν και την ορατότητα των οδηγών. Τέλος θα δοκιμαστεί σε δύο Grand Prix ένα νέο φορμάτ χρήσης ελαστικών για τις κατατακτήριες δοκιμές. Σύμφωνα με αυτό όλοι οι οδηγοί θα χρησιμοποιούν τη σκληρή γόμα κατά το Q1, τη μέση γόμα κατά το Q2 και την μαλακή στο Q3.
Ο τομέας ασφάλεια
Το τρομακτικό ατύχημα του Γκουανγκιου Ζου στον αγώνα του Σιλβερστόουν πέρσι, με την ανατροπή και προσγείωση του μονοθεσίου του κινέζου της Alfa Romeo πάνω από τις προστατευτικές μπαριέρες, οδήγησε τους ανθρώπους της FIA στην απόφαση για ανασχεδιασμό στο roll-hoop. Πρόκειται για την κατασκευή που περικλείει την εισαγωγή αέρα πάνω από το κράνος των οδηγών. Η οποία και προσφέρει επιπλέον αντοχή για να μη βυθίζεται σε μαλακές επιφάνειες. Όπως για παράδειγμα οι αμμοπαγίδες εκτός των οριών πίστας. Επιπλέον, οι καθρέφτες θα μεγαλώσουν κατά 30% (από 150 χιλιοστά σε 200), ώστε να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η ορατότητα των οδηγών.
Τι θα γίνει με τις ποινές;
Το περσινό “μπάχαλο” που παρατηρούνταν σε αρκετούς αγώνες σχετικά με τις ποινές και την ανακατατάξεις στο grid λόγω αυτών και προκαλούσε γενική σύγχυση δεν μπορούσε να συνεχιστεί. Επομένως στο νέο πρωτάθλημα, κάθε οδηγός που θα τιμωρείται με περισσότερες από 15 θέσεις ποινής ή θα έχει τιμωρηθεί να εκκινήσει από την πίσω μεριά του grid, θα παρατάσσεται πίσω από οποιοδήποτε άλλο οδηγό που κατατάχθηκε στις κατατακτήριες δοκιμές.
To καλεντάρι μαραθώνιος
Aκόμα και η ακύρωση του Grand Prix της Κίνας δεν θα σταθεί εμπόδιο στα σχέδια της Formula 1 για το μεγαλύτερο καλεντάρι όλων των εποχών με 23 συνολικά αγώνες. Ένα “γεμάτο” καλεντάρι που περιλαμβάνει παραδοσιακές αγαπημένες πίστες όπως το Μονακό, το Σπα, η Σουζούκα, η Μόντσα και η Ίμολα από την Ιταλία, αλλά και πίο σύγχρονα σιρκουί όπως της Σιγκαπούρης, του Μπακού και του Κατάρ το οποίο επιστρέφει μετά από έναν χρόνο απουσίας.
Παράλληλα θα υπάρξει και η διεξαγωγή 6 αγώνων σπρίντ (Αζερμπαϊτζάν, Αυστρία, Βέλγιο, Κατάρ, ΗΠΑ – Όστιν και Βραζιλία) αριθμός διπλάσιος εκείνων του 2022 (3). Με λίγα λόγια το μάτι μας θα χορτάσει (και) φέτος…
Αν όμως υπάρχει ένας προορισμός που ξεχωρίζει από το καλεντάρι του 2023, αυτός δεν είναι άλλος από το Λας Βέγκας. Η θρυλική πόλη της νυχτερινής ζωής και του τζόγου επιστρέφει μετά από τέσσερις δεκαετίες στον μαγικό κόσμο της Formula 1. Για να αποτελέσει μαζί με το Μαϊάμι και το Όστιν έναν από τους τρεις αγώνες που θα πραγματοποιηθούν επί αμερικανικού εδάφους. Aυτή τη φορά με ένα σύγχρονο σιρκουί πόλης μήκους 6,12 χλμ, με 14 στροφές δύο ζώνες DRS και τελικές ταχύτητες που υπολογίζονται στις άνω των 340χλμ την ώρα.
O αγώνας θα είναι νυχτερινός και για τηλεοπτικούς λόγους θα διεξαχθεί αργά το βράδυ του Σαββάτου 18 Νοεμβρίου στην τοπική ώρα.
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του 2023 ΕΔΩ
Αντι επιλόγου θα κλείσω με μια διπλή ευχή. Η πρώτη να δούμε και ευχαριστηθούμε μια συναρπαστική σεζόν, γεμάτη θέαμα και μοναδικές στιγμές από την αυριανή (5/3) πρεμιέρα του Μπαχρέιν μέχρι και το πέσιμο της αυλαίας τον Νοέμβριο στο Άμπου Ντάμπι.
Η δεύτερη και κυριότερη, όσο και αν στερεύουν τα λόγια για να αποτυπώσουν το εθνικό μας πόνο ως Ελλάδα μετά την πρόσφατη τραγωδία των Τεμπών, περιέχει τα θερμά συλληπητήρια και την προτροπή για δύναμη στους συγγενείς και οικείους των θυμάτων και αγνοούμενων. ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ! Και ας μην μείνει στα λόγια… Χορτάσαμε απο δαύτα…