Η εκκίνηση στο πρωτάθλημα της Formula 1 θα δοθεί για τρίτη συνεχόμενη σεζόν από τη Μέση Ανατολή και ο Άκης Μυκονιάτης θυμάται 5+1 σπουδαίους αγώνες που έλαβαν χώρα στο εμιράτο του Μπαχρέιν.

Από το 2004 όταν εντάχθηκε στο καλεντάρι της Formula 1 και για αρκετό καιρό, το Grand Prix του Μπαχρέιν και η πίστα του Σακχίρ, αποτέλεσαν αντικείμενο κριτικής και διχασμού. Kυρίως για τις φωνές που αφορούσαν το ζήτημα των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της παραβίασης τους από το εμιράτο του Μπαχρέιν.

Με το πέρασμα των χρόνων, ωστόσο, το Μπαχρέιν “εξιλεώθηκε” στις συνειδήσεις των οπαδών του σπορ εντός της πίστας. Το σιρκουί του Σακχίρ πλέον θεωρείται κάτι σαν ένα “modern classic” όπως θα έλεγαν και στο εξωτερικό για την Formula 1. Προσφέροντας μας εικονικές στιγμές, αλλά και ορισμένους από τους καλύτερους αγώνες της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού κατά τον 21ο αιώνα.

Σε 48 ώρες από τώρα (5/3), η πρεμιέρα του πρωταθλήματος (και) για το 2023 θα λάβει χώρα κάτω από τα φώτα και τον νυχτερινό ουρανό του Σακχίρ. Το Debut.gr δράττεται τις ευκαιρίας και θυμάται 5+1 σπουδαίους αγώνες που έλαβαν χώρα στο εμιράτο του Μπαχρέιν.

5. Μπαχρέιν 2006: Aλόνσο εναντίον Σουμάχερ

To 2006, το Μπαχρέιν φιλοξένησε τον εναρκτήριο γύρο του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Το ομώνυμο Grand Prix ήταν υπό μία έννοια ιστορικό. Όντας το πρώτο τόσο για την εποχή των οκτακύλινδρων κινητήρων (V8), οι οποίοι αντικατέστησαν τα θρυλικά V10, όσο και για το σημερινό σύστημα κατατακτήριων δοκιμών. Ο Μίκαελ Σουμάχερ πήρε την pole position για την διψασμένη μετά το αποτυχημένο της 2005, Ferrari. Την ίδια ώρα, ο Φερνάντο Αλόνσο εκκινούσε μόλις τέταρτος πίσω από τους Φελίπε Μάσα (Ferrari) και Τζένσον Μπάτον (Honda).

Στον συναρπαστικό αγώνα, ο Iσπανός πρωταθλητής που βρέθηκε με το… καλημέρα δεύτερος, πάλαιψε με τον Σούμι σχεδόν ως το τέλος. Τα pitstop αποδείχθηκαν καθοριστικά. Όταν ο Aλόνσο αποφάσισε στο δεύτερο παράθυρο να μείνει περισσότερο στην πίστα. Με την ελπίδα να προσπεράσει έτσι τον Σουμάχερ. Αυτό πράγματι συνέβη με τον Αλόνσο να αφήνει πίσω του, τον επτάκις πρωταθλητη. Χαρίζοντας τελικώς στον εαυτό του και την Renault τη νίκη. Το βάθρο συμπλήρωσε για την Mclaren, ο Κίμι Ραικόνεν. Όπου ο φινλανδός με φοβερή οδήγηση και στρατηγική ενός pit-stop βρέθηκε στην τρίτη θέση από προτελευταίος!

Αξιοσημείωτη από εκείνο το μεσημέρι στο Σακχίρ (σ.σ μέχρι το 2013 οι αγώνες στο Μπαχρέιν ήταν μεσημεριανοί) και η εμφάνιση του rookie τότε Νίκο Ρόσμπεργκ. Στο ντεμπούτο του με τη Williams, ο Γερμανός τερμάτισε στους βαθμούς όντας 7ος και πέτυχε τον ταχύτερο γύρο.

4. Μπαχρέιν 2019: Ψυχρολουσία για Λεκλέρ και Scuderia


Το επιβλητικό 1-2 της Mercedes στην πρεμιέρα της Μελβούρνης και η ξεκάθαρη διαφορά που είχαν τα ασημένια βέλη από τις Red Bull και Ferrari, έθεσαν από νωρίς το status quo της σεζόν του 2019. Στον αμέσως επόμενο γύρο, όμως στο Μπαχρέιν και το Σακχίρ, η Ferrari έβγαλε αντίδραση. Κυριάρχησε στις κατακτήριες δοκιμές και ο Σαρλ Λεκλέρ έκανε την έκπληξη. Κερδίζοντας την παρθενική του pole position στην μόλις δεύτερη παρουσία του με τα χρώματα της Scuderia.

Η εκκίνηση του αγώνα βρήκε τον νεαρό μονεγάσκο πίσω από τον ομόσταβλο του Σεμπάστιαν Φέτελ και την Mercedes του Βάλτερι Μπότας. Τους οποίους πέρασε στον δεύτερο και εκτο γύρο ξεχωριστά για να γίνει πάλι πρωτοπόρος. Καθώς ο Λεκλέρ απομακρυνόταν, ο Λιούις Χάμιλτον ανέβηκε στην δεύτερη θέση στον 38ο γύρο έπειτα απο μικρή μάχη με την Ferrari του Φέτελ στην στροφή 4. Στην οποία ο Φέτελ αμέσως μετά έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του, αλλά χωρίς να εγκαταλείψει. Τερματίζοντας τελικά 5ος σε έναν μετριοκακό για εκείνον αγώνα.

Λίγο αργότερα (46ος γύρος), ο Λεκλέρ που βάδιζε προς μια ιστορική νίκη, άρχισε να χάνει ταχύτητα έπειτα από πρόβλημα στον κινητήρα που ο ίδιος ανέφερε. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα στους επόμενους γύρους να δεχθεί την προσπέραση και των δύο Mercedes. Με τον Λιούις Χάμιλτον τελικά να τερματίζει πρώτο και τον Βάλτερι Μπότας δεύτερο. Λίγο πριν το τέλος ο Λεκλέρ λίγο έλλειψε να χάσει και την τρίτη θέση από τον Μαξ Φερστάπεν (Red Bull). Ωστόσο, το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας εξαιτίας της διπλής εγκατάλειψης της Renault  “χρύσωσε το χάπι” για τον άτυχο μονεγάσκο. Ο οποίος παρά την ατυχία του κέρδισε το πρώτο του βάθρο στην Formula 1.

3. Mπαχρέιν 2021: Το πρελούδιο μιας τιτανομαχίας


Παρότι η πανδημία του κορονοίου οδήγησε στην αναβολή των αρχικά προγραμματισμένων για το 2021 νέων κανονισμών και οι ομάδες ουσιαστικά έτρεξαν με τα μονοθέσια του 2020, υπήρχε απο νωρίς ενθουσιασμός για το πρωτάθλημα του 2021. Μετά τις απογοητευτικέςτης  επιδόσεις στις χειμερινές δοκιμές, η Mercedes πήγαινε στην πρεμιέρα του Μπαχρέιν ως αουτσαίντερ. Αντιθέτως η Red Bull, η οποία  εντυπωσίασε κατα τα pre-season και διέθετε πλέον έναν πανίσχυρο κινητήρα από την Honda, έμπαινε για πρώτη φορά σε ένα πρωτάθλημα της υβριδικής εποχής ως το φαβορί.

Αυτό φάνηκε και στις κατατακτήριες δοκιμές. Όπου ο Μαξ Φερστάπεν κατέκτησε έυκολα την pole position, αφήνωντας τον Λιούις Χάμιλτον δεύτερο. Ο αγώνας του Σακχίρ, εξελίχθηκε σε παιχνίδι στρατηγικής. Η Red Bull φαινόταν να έχει τον έλεγχο. Η Μercedes όμως όταν άλλαξε την στρατηγική του Χάμιλτον με ένα pitstop λιγότερο για εκείνον, ο βρετανός βρέθηκε άνετα πρώτος. Κατά τους τελευταίους γύρους, ο Φερστάπεν διαθέτωντας πλεονέκτημα ελαστικών έφτασε τον επτάκις πρωταθλητή και έκανε την επίθεση του.

Ωστόσο, στον 52ο γύρο και αφού ο Φερστάπεν προσπέρασε τον Χάμιλτον χρησιμοποιώντας την έξοδο της στροφής 4 -η οποία ήταν αμφιλεγόμενη εκείνη την περίοδο ως προς τους κανονισμούς του πότε υπήρχε ή δεν υπήρχε παραβίαση στα όρια της- ο Ολλανδός αναγκάστηκε μετά από προειδοποίηση να επιστρέψει τη θέση του στον Χάμιλτον. Ο οποίος τελικά πήρε και τη νίκη. Η έτερη Mercedes του Βάλτερι Μπότας συμπλήρωσε το πόντιουμ. Όσο για τη συνέχεια του πρωταθλήματος του 2021 πλέον τα ξέρετε…

Στα επιπλέον highlights εκείνου του αγώνα, η τρομερή εμφάνιση του Σέρχιο Πέρεζ. Ο Μεξικανός στον πρώτο του αγώνα ως πιλότος της Red Bull, τερμάτισε 5ος παρότι δεν προκρίθηκε στο Q3 στις κατατακτήριες (11η θέση) και ο κινητήρας του παραλίγο να παραδώσει πνεύμα πριν την εκκίνηση. Όπως και οι βαθμοί του rookie τότε Γιούκι Τσουνόντα στο ντεμπούτο του στην F1 με την Alpha Tauri (9η θέση).

2. Mπαχρέιν 2022: Θρίαμβος για Ferrari, καταστροφή για Red Bull


H περσινή πλέον σεζόν σηματοδότησε μια νέα εποχή για την Formula 1. Με το σπορ να γνωρίζει τις μεγαλύτερες αλλαγές των τελευταίων 40 ετών από πλευράς τεχνικών κανονισμών. Η επιστροφή του ground effect και τα επανασχεδιασμένα μονοθέσια εκτός από αναπηδήσεις και πονεμένες πλάτες για αρκετούς οδηγούς (porpoising αφού…), δημιούργησαν και μεγάλες προσδοκίες για αλλαγή στις δυναμικές του grid.

Η αλλαγή αυτή φάνηκε από τις κατατακτήριες κι όλας της πρεμιέρας του 2022 στο Μπαχρέιν. Η Ferrari δια του Σαρλ Λεκλέρ πήρε την pole από τους Red Bull και Μαξ Φερστάπεν. Παράλληλα, οι εξαρτώμενες απο την Scuderia ομάδες (Alfa Romeo, Haas) έδειξαν δυνατό πρόσωπο. Σε αντίθεση με ομάδες όπως η Mercedes και η Mclaren που δυσκολεύονταν αρκετά. Στον συναρπαστικό όπως έμελλε αγώνα, αποδείχθηκε οτι η διαβόητη ικανότητα των νέων μονοθεσίων να κάνουν τις προσπεράσεις ευκολότερες δεν ήταν απλά θεωρία.

Λεκλέρ και Φερστάπεν βρέθηκαν στο πρώτο μισό του αγώνα (17ο-19ο γύρο) σε μάχες διαρκείας για τα ηνία του. Ο μονεγάσκος της Ferrari κατάφερε να χτίσει διαφορά και δεν έχασε την πρωτοπορία ούτε μετά την έλευση του αυτοκινήτου ασφαλείας (46ος-51ος γύρος).
Αντιθέτως ο μεγάλος χαμένος ήταν η Red Bull. Φερστάπεν και Πέρεζ εγκατέλειψαν αμφότεροι λίγο πριν το τέλος εξαιτίας βλάβης στο σύστημα καυσίμων. Σφραγίζοντας και τυπικά ένα εύκολο 1-2 για τους Λεκλέρ και Σάινθ στην πρώτη νίκη της Ferrari μετά το 2019. Άξια αναφοράς, επίσης, η 5η θέση του Κέβιν Μάγκνουσεν (Haas) στην επιστροφή του μετά απο έναν χρόνο απουσίας και ο βαθμός του Γκουανγκιου Ζου (Alfa Romeo). Στο ντεμπούτο του πρώτου κινέζου πιλότου στα χρονικά του σπορ.

Ο θρίαμβος της πρεμιέρας συνδυαστικά των επιδόσεων της Scuderia στους πρώτους αγώνες του ’22 έφερε πρωτόγνωρο ενθουσιασμό στις τάξεις των tifosi και την πεποίθηση οτι το μεγάλο comeback ήταν θέμα χρόνου. Τουλάχιστον προτού αντιστραφούν οι όροι υπερ της Red Bull και η Ferrari “αυτοκτονήσει” (για ακόμη μια φορά) με τρόπο που θα ζήλευε ακόμα και στον ποδοσφαιρικό κόσμο η Μπορούσια Ντόρτμουντ

1. Mπαχρέιν 2014: “Η μάχη της ερήμου”


To 2014, το Σακχίρ προσέφερε μια από τις πιο all-time-classic μάχες αγώνα στη μοντέρνα εποχή της Formula 1. Τιμής ένεκεν της επετείου των δέκα χρόνων του Grand Prix του Μπαχρείν και του οτι αποτέλεσε το 900ο Grand Prix στην ιστορία του σπορ, αποφασίστηκε ο αγώνας να γίνει νυχτερινός. Γεγονός που τον βοήθησε σημαντικά, καθότι απέκτησε μεταξύ άλλων και μεγαλύτερη αισθητική.

Στον τρίτο κατά σειρά γύρο της πρώτης σεζόν της υβριδικής εποχής του αθλήματος, η ανερχόμενη δύναμη της Mercedes έδειξε για ακόμη μια φορά τα δόντια της. Με τον Νίκο Ρόσμπεργκ στην pole position μπροστά από τον Λιούις Χάμιλτον. Ο αγώνας είχε δράση σε όλες τις θέσεις. Ωστόσο, το ενδιαφέρον φυσιολογικά συγκέντρωσαν οι Ρόσμπεργκ και Χάμιλτον. Προσφέροντας μας αυτό που θα έμενε γνωστό ως η “μάχη της ερήμου”.

Με το σήμα της εκκίνησης, ο Χάμιλτον προσπέρασε τον Ρόσμπεργκ στην πρώτη στροφή με τον γερμανό να προσπαθεί να επανακτήσει τη θέση του χωρίς επιτυχία. Η διαφορά μεταξύ τους ψαλιδίστηκε κατά τους τελευταίους γύρους και οι δύο τους προχώρησαν σε μια σκληρή, αλλά καθαρή μάχη. Παρότι, ο Ρόσμπεργκ είχε πλεονέκτημα στα ελαστικά του με μαλακή γόμα έναντι της μέσης του Χάμιλτον, ο βρετανός βρήκε απάντηση στις επιθέσεις του teammate του και τελικά πήρε πρώτος την καρώ σημαία. Για την ιστορία και μόνο, το βάθρο συμπλήρωσε η Force India του Σέρχιο Πέρεζ.

Εκείνη την εποχή κανείς δεν φανταζόταν ότι το γεγονός αυτό θα προμήνυε και την μεγάλη αντιπαλότητα που θα επηρέαζε τη σχέση των δύο άλλοτε φίλων και ομόσταυλων. Πόσο μάλλον τις εκτάσεις τοξικότητας που θα αποκτούσε κατά τις επόμενες τρεις σεζόν (2014-2016).

Βοnus: Μπαχρέιν 2020: Η λύτρωση του Πέρεζ και ο αναστεναγμός του Ράσελ


Ο αείμνηστος Μάρεϊ Γουόκερ έλεγε οτι: “όλα μπορούν να συμβούν στην Formula 1 και συνήθως αυτό συμβαίνει”.  Απόφθεγμα το οποίο ταιρίαζει ιδανικά για την αποτύπωση όσων συνέβησαν στον δεύτερο αγώνα του Μπαχρέιν τον Δεκέμβριο του 2020. Στο τροποποιημένο λόγω πανδημίας καλεντάρι, το Μπαχρέιν ήταν μια από τις τέσσερις συνολικά χώρες που φιλοξένησαν παραπάνω ενός αγώνα εκείνη τη χρονιά (Ιταλία, Μεγ. Βρετανία, Αυστρία, Μπαχρέιν). Ο δεύτερος βέβαια έγινε σε πιο τροποιημένη εκδοχή της πίστας του Σακχίρ.

Το δράμα ξεκίνησε απο νωρίς. Ο πρωταθλητής Λιούις Χάμιλτον απουσίασε λόγω θετικού τεστ για την covid-19. Εξέλιξη που έφερε την επιστράτευση του φιλόδοξου και μαθητευόμενου (ακόμα) της Mercedes, παρότι οδηγούσε για την Williams, Τζόρτζ Ράσελ. Εμφανές παράλληλα και το κλίμα αμηχανίας που επικρατούσε. Βλέπετε ήταν ακόμα φρέσκες οι μνήμες από το τρομακτικό ατύχημα του Ρομέν Γκροζάν στον “κανονικό” αγώνα του Μπαχρέιν μόλις μια εβδομάδα νωρίτερα. Έχοντας ελάχιστο χρόνο προετοιμασίας και σε ένα μονοθέσιο που δεν είχε οδηγήσει, ο Ράσελ ήταν εντυπωσιακός.

Αρχικά έχασε την pole μόλις για εκατοστά από τον Βάλτερι Μπότας. Στα του αγώνα, ο νεαρός βρετανός βρέθηκε πρωτοπόρος κατά το μεγαλύτερο μέρος του και όλα έδειχναν πως πήγαινε για μια επική νίκη. Δεν ήταν ωστόσο γραφτό. Μια επική γκάφα της Mercedes στα pistops και ένα κλαταρισμένο (η και όχι) ελαστικό στοίχησαν το ψηλότερο σκαλί του βάθρου από τον Ράσελ. Ο οποίος περιορίστηκε στην 9η θέση. Ο ήρωας όμως εκείνου του αγώνα θα βρισκόταν στο πρόσωπο του Σέρχιο Πέρεζ.

Ο Μεξικανός στον προτελευταίο του αγώνα για την Racing Point και με το μέλλον του αβέβαιο στο σπορ, έκανε ένα επικό comeback. Από τον καταστροφικό πρώτο γύρο και την τελευταία θέση έφτασε στην παρθενική του νίκη. Την οποία και γεύτηκε έπειτα από 190 αγώνες στην F1! Οι πανηγυρισμοί στο pitlane της άλλοτε Force India, δεν είχαν προηγούμενο για τον Πέρεζ που έγραψε ιστορία. Κυρίως με εκείνη τη νίκη, όμως ο Τσέκο κέρδισε δύο πράγματα. Αφενός την λύτρωση και αφετέρου την παράταση του ταξιδιού του στην Formula 1. Καθότι, εκείνη η εμφάνιση ήταν που τον έφερε από την παραλίγο… ανεργία στο δεύτερο τιμόνι της Red Bull.