Η νέα σεζόν στη Formula 1 πλησιάζει και ο Άκης Μυκονιάτης αναλύει τις σημαντικότερες αλλαγές του πολυαναμενόμενου 2022.

Το 2022 η Formula 1 μπαίνει σε μια νέα εποχή. Μια χρονιά ριζικών αλλαγών, με στόχο να γεφυρωθούν οι διαφορές των ομάδων εντός της πίστας. Μια χρονιά που υπόσχεται ακόμα περισσότερες, ακόμα πιο “κοντινές” μάχες μεταξύ των οδηγών και συνολικά ακόμη καλύτερο θέαμα. Κάτι του οποίου η απαίτηση και επιθυμία από πλευράς κοινού θα είναι δεδομένη, αφού η επερχόμενη σεζόν έρχεται αμέσως μετά το συγκλονιστικό και συναρπαστικό πρωτάθλημα του 2021.

Με τις pre-season δοκιμές λοιπόν να έχουν ήδη ξεκινήσει (οι πρώτες στη Βαρκελώνη, οι δεύτερες αρχές Μαρτίου στο Μπαχρέιν) και με λιγότερο από ένα μήνα για την έναρξη του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος του 2022, δράττουμε της ευκαιρίας στο Debut.gr και παρακάτω αναλύουμε τις σημαντικότερες αλλαγές και ιδιαιτερότητες της σεζόν που έρχεται.

Ολοκαίνουργια μονοθέσια και νέοι κανονισμοί

H νέα εποχή της Formula 1 φέρνει και ριζικές αλλαγές στα μονοθέσια. Πέραν του ολοκαίνουργιου σχεδιασμού τους, τα μονοθέσια του 2022 παρουσιάζουν μια σειρά ιδιαίτερων χαρακτηριστικών. Όπως στο κάτω πάτωμα για την ενίσχυση του ground effect και της αεροδυναμικής (τομέας που εστιάστηκε αρκετά) και την εμπρός αεροτομή που επανασχεδιάστηκε. Θα διαθέτουν μεγαλύτερα ρεζερβουάρ για περισσότερη κατανάλωση καυσίμου και εκτός από ασφαλέστερα θα είναι και βαρύτερα, αφού το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος αυξήθηκε κατά 38kg συγκριτικά με το 2021 (790kg από 752).

Στους πιο τεχνικούς κανονισμούς, υπάρχουν και εκεί καινοτομίες. Ωστόσο θα σταθούμε στις πιο σημαντικές. Όπως τα νέα ελαστικά με 18 ίντσες αντί για 13 μέχρι πέρσι. Οι έξτρα ίντσες πέραν από μέγεθος, δίνουν στα νέα ελαστικά περισσότερη αντοχή, επομένως οι οδηγοί θα μπορούν να πιέζουν περισσότερο με το ίδιο σετ. Δεν αποκλείεται να μειωθεί μάλιστα και ο αριθμός των pit stop σε κάποια Grand Prix. Ενώ και στις επιλογές τους κατά τον αγώνα οδηγοί και ομάδες θα έχουν πλέον ελεύθερη επιλογή μιας και ο κανόνας του Q2 πρόσφατα καταργήθηκε.

Αξιοσημείωτη η βελτίωση και στους κινητήρες. Οι οποίοι γίνονται ανθεκτικότεροι, παρότι από φέτος η εξέλιξη τους “παγώνει” για τις επόμενες τρεις σεζόν ενόψει του 2026 όπου θα έχουμε την έλευση της επόμενης γενιάς κινητήρων. Ακόμη θα υπάρχει αύξηση στα λεγόμενα βιοκαύσιμα, με την ποσότητα της τεχνητά παρασκευασμένης αιθανόλης στη βενζίνη να αυξάνεται κατά 10%.

 Η επίδραση του budget cap

Η θέσπιση του budget cap, μπορεί να ήταν η μοναδική από τις αρχικά προγραμματισμένες για το 2021 αλλαγές που εφαρμόστηκαν στο προηγούμενο πρωτάθλημα, ωστόσο δεν φάνηκε να επηρεάζει ιδιαίτερα τις ομάδες. Τουλάχιστον τότε. Όμως τα νέα δεδομένα που φέρνει το ’22 σε συνδυασμό με τη διαρκής πτώση του ανώτατου ορίου του (το 2022 θα πέσει στα 140 εκατομμύρια δολάρια από τα 145 που ήταν πέρσι) και κάποιους -εμμέσως σχετιζόμενους με τα οικονομικά- περιορισμούς θα αναγκάσουν τις μεγάλες ομάδες του σπορ (πχ. Mercedes, Red Bull, Ferrari) να αργήσουν να προσαρμοστούν πλήρως στα νέα δεδομένα. Αυτό αντιθέτως δεν θα αποτελέσει ιδιαίτερο πρόβλημα για τις midfield ομάδες (πχ. Alpine-Renault, Aston Martin, Mclaren τα τελευταία χρόνια) οι οποίες ήταν παραδοσιακά συνηθισμένες στο να υστερούν σε οικονομικούς κι οχι μόνο πόρους. Τουλάχιστον έναντι των μεγάλων του σπορ.

Άρα αυτομάτως καταλαβαίνουμε ότι για πρώτη φορά μετά από καιρό, ψαλιδίζεται σημαντικά ένα χάσμα το οποίο έμοιαζε αγεφύρωτο στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν. Ειδικά στο οικονομικό κομμάτι. Με το budget cap να αποκτά ρόλο “game changer” θα λέγαμε στην δυναμική των ομάδων Μιας και με την επιρροή -που σίγουρα θα έχει- πιθανότατα θα επιφέρει (ειδικά φέτος) μεγαλύτερες ισορροπίες στο grid και τις ομάδες που το αποτελούν. Άρα ενδέχεται να επηρεαστεί σημαντικά και η αγωνιστική απόδοση των ομάδων. Μένει μόνο να επιβεβαιωθούν αυτά και στην πράξη.

To μεγαλύτερο καλεντάρι όλων των εποχών

Το πρωτάθλημα του 2022 θα αποτελείται -καλώς εχόντων των πραγμάτων- από ένα καλεντάρι 23 αγώνων. Το μεγαλύτερο που υπήρξε
ποτέ στην ιστορία της Formula 1 μέχρι σήμερα. Ενώ επιστρέφουν και κλασσικά αγαπημένες πίστες όπως η Σουζούκα, το Μόντρεαλ, η Σιγκαπούρη αλλά και η (βελτιωμένη πλεόν) Μελβούρνη. Μια σεζόν γεμάτη και συμπιεσμένη… αφού είναι προγραμματισμένη να ξεκινήσει στις 20 Μαρτίου και να τελειώσει στις 20 Νοεμβρίου. Το φινάλε φέτος έρχεται νωρίτερα από άλλες χρονιές. Ώστε οι ημερομηνίες του επερχόμενου πρωταθλήματος να μην πέσουν πάνω στο Παγκόσμιο Κύπελλο του Κατάρ (21 Νοεμβρίου – 18 Δεκεμβρίου 2022).

Επίσης θα έχουμε και το ντεμπούτο του Grand Prix του Μαϊάμι (6-8 Μαΐου). Mε τις ΗΠΑ να έχουν και δεύτερο αγώνα στο καλεντάρι για πρώτη φορά έπειτα από το 1984. Η ολοκαίνουργια μήκους 5,41 χλμ. πίστα του Miami International Autodrome χτισμένη κοντά στο Hard Rock Stadium, αποτελείται από 19 στροφές, τρεις ζώνες DRS και η μέγιστη εκτιμώμενη ταχύτητα της θα φτάνει τα 320χλμ/ώρα. Ένα συναρπαστικό σιρκουί το οποίο μαζί με την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της πόλης του Μαϊάμι, σίγουρα θα αποτελέσει μια ιδιαίτερη εμπειρία για οδηγούς και θεατές.

Βεβαίως ουδείς μπορεί να τα εγγυηθεί όλα αυτά με αφορμή τις ραγδαίες εξελίξεις των τελευταίων ημερών στην Ουκρανία. Οι οποίες έχουν δημιουργήσει παγκόσμια ανησυχία. Ενώ και οι επιπτώσεις που υφίσταται η Ρωσία λόγω των ενεργειών της δεν γινόταν να την αφήσουν ανεπηρέαστη αθλητικά. Και στην περίπτωση μας ούτε (και) στα motorsports. Mε την FIA να αποφασίζει (και ελέω των έντονων πιέσεων που δέχθηκε) την ακύρωση του Ρωσικού GP. Για το οποίο πιθανότατα θα υπάρξει αντικατάσταση, με την Τουρκία και την πίστα της Κωνσταντινούπολης να μοιάζουν ως το επικρατέστερο φαβορί για να αναπληρώσουν το Σότσι στα τέλη του ερχόμενου Σεπτέμβρη.

Όλα τα παραπάνω φυσικά καλός εχόντων των πραγμάτων και με τις ευχές όλων μας να τελειώσει όσο πιο σύντομα η δύσκολη δοκιμασία που περνάει ο Ουκρανικός λαός. #Stopwar

Η διατήρηση των Sprint Races

Έντονη φημολογία υπήρξε το προηγούμενο διάστημα σχετικά με τη μοίρα των αγώνων σπρίντ (sprint races) για το 2022. Ζήτημα που αποτέλεσε μάλιστα επί αρκετές εβδομάδες αντικείμενο διαφωνίας ανάμεσα στις ομάδες και τον οργανισμό της Formula 1. Τελικά ο κύβος ερρίφθη, με την κομισιόν της F1, να δίνει και φέτος το πράσινο φως για την πραγματοποίηση του σπρίντ σε τρία Grand Prix στη σεζόν (Εμίλια-Ρομάνια, Αυστρία, Βραζιλία). Αρκετές είναι ωστόσο οι αλλαγές σε σχέση με το 2021.

Συγκεκριμένα, πλέον στους αγώνες sprint αντί τριών θα βαθμολογούνται οι 8 πρώτοι οδηγοί (8-7-6-5-4-3-2-1), ενώ η μεγαλύτερη αλλαγή εντοπίζεται στο ότι η pole position θα καθορίζεται από τις κατατακτήριες της Παρασκευής. Εξαιρουμένης της pole, ο αγώνας sprint του Σαββάτου και τα αποτελέσματα του θα συνεχίζουν να καθορίζουν τη σειρά εκκίνησης του αγώνα της Κυριακής. Ακόμη οι ρυθμίσεις που έγιναν το 2021 στο budget cap σχετικά με τους sprint αγώνες θα ισχύουν και για το 2022.

Ο rookie Ζου και η επιστροφή του… ασώτου Άλμπον

Καινούργια σεζόν Formula 1 χώρις νέα πρόσωπα δεν γίνεται και ούτε η φετινή σεζόν θα κάνει την εξαίρεση σε αυτό… Με τον Κινέζο Γκουάνγιου Ζου να αποτελεί τον “εκλεκτό” rookie του φετινού πρωταθλήματος. Γράφοντας παράλληλα ιστορία, αφού θα γίνει ο πρώτος full-time οδηγός της Formula 1 από τη χώρα του μεταξιού.

Ο 22χρονος θα ενταχθεί απο φέτος στο δυναμικό της Alfa Romeo μαζί με τον ”πρώην” της Mercedes Βάλτερι Μπότας. Bέβαια αυτή δεν θα είναι η πρώτη παρουσία του Kινέζου σε μονοθέσιο F1. Αφού υπήρξε οδηγός δοκιμών σε Alfa και Alpine-Renault. Ωστόσο θα κληθεί για πρώτη φορά να αποδείξει τί αξίζει στην πράξη. Πόσο μάλλον όταν μελλοντικά θα αντιμετωπίσει την πρόκληση του εντός έδρας αγώνα. Καθώς η διοργανώτρια εταιρία του Κινεζικού Grand Prix υπέγραψε σχετικά πρόσφατα μακροπρόθεσμη συμφωνία για να μείνει στο καλεντάρι.

Στο φετινό grid επίσης θα έχουμε και μια φάτσα από τα.. παλιά. Ο Αλεξάντερ Άλμπον επιστρέφει μετά από έναν χρόνο αποχής. Αυτή τη φορά με τα χρώματα της Williams και πλάι στον Νίκολας Λατιφί. Το έργο του σαφώς θα έχει λιγότερη πίεση από εκείνο στις μέρες της Red Bull μιας και η βρετανική ομάδα βρίσκεται σε φάση αναδόμησης. Από την άλλη, ο 25χρονος πλέον Βρετανοταϋλανδός θέλει να αποδείξει ότι αξίζει μια θέση ανάμεσα στους κορυφαίους οδηγούς του κόσμου.