Ένας βωμός του ποδοσφαίρου εκεί που χτυπάει η καρδιά της μόδας
Στο Μιλάνο, ανάμεσα σε φαντεζί μαγαζιά οίκων μόδας και τρατορίες, υπάρχει ένα κατάστημα αφιερωμένο στο ποδόσφαιρο και την κληρονομιά του.
«Ουρλιάξαμε, κλάψαμε. Κάποιες φορές χοροπηδήξαμε και κουνήσαμε σημαίες και κασκόλ. Αγκαλιάσαμε έναν γείτονα. Θυμώσαμε με ένα πέναλτι που δόθηκε ή δεν δόθηκε. Που μπήκε γκολ ή όχι. Οι μπάλες δεν ακούνε. Μόνο κυλούν και πετάνε. Γκολ, άουτ, δοκαρι! Θεέ μου δεν είναι σωστό, ήμασταν καλύτεροι. Καλώς ήρθατε στην βαθύτερη εκπροσώπηση, μεταφορά της ανθρώπινης ζωής σε 90 λεπτά συν τις καθυστερήσεις. Καλώς ήρθατε στο ποδόσφαιρο».
Αυτά τα λόγια έγραφε η επιγραφή που δέσποζε στην αρχή της σκάλας που σε οδηγούσε στο μαγαζί. Και από πάνω της γραμμένο με πολύ μεγαλύτερα γράμματα “Η κληρονομιά μας”.
Από τα πρώτα βήματα στο χώρο καταλάβαινε κανείς πως δεν πρόκειται για κάποιο συνηθισμένο μαγαζί με αθλητικά. Λίγα εκατοστά πιο μακριά, στολισμένη μια φανέλα. Ούτε της Μίλαν, όμως, ούτε της Ιντερ. Ήταν της Νάπολι. Και ίσως του μοναδικού παίκτη στην ιστορία που δεν θα πείραζε κανέναν Μιλανέζο να βρίσκεται στολισμένη σε μαγαζί στην καρδιά της πόλης τους. Του Ντιέγκο Αρμάντο Μαραντόνα φυσικά.
Τι κάνει, όμως, ένα κατάστημα με αθλητικά είδη πίσω από τη Duomo, ανάμεσα στις πιτσαρίες, τα wine bars και τα αριστοκρατικά καταστήματα μεγάλων οίκων μόδας; «Όπως όλη η Ιταλία, έτσι και το Μιλάνο ζει και αναπνέει για το ποδόσφαιρο», μου εξήγησε ο Αλεσάντρο, υπεύθυνος του Football Team. “Μπορεί να γνωρίζουν την πόλη μας για τη μόδα και το καλό ντύσιμο, αλλά στην πραγματικότητα η καρδιά του ιταλικού ποδοσφαίρου χτυπάει εδώ. Έχουμε δύο από τις ιστορικοτερες ομάδες του κόσμου και σίγουρα τις δύο πιο σημαντικές στην Ιταλία».
Σου αρέσουν τα μοναδικά αφιερώματα; Οι σπάνιες ρετρό ιστορίες; Τα εμπεριστατωμένα κείμενα άποψης; Ή θες να ενημερώνεσαι για κάθε hot trend της ημέρας; Ό,τι και να ψάχνεις, το Debut.gr στα παρέχει όλα.
Στη βιτρίνα του καταστήματος κυριαρχούσαν τα “νερατζούρι” και “ροσονέρι” στοιχεία, αλλά ένα έμπειρο μάτι μπορούσε να διακρίνει αναμνηστικά και της γειτονικής Αταλάντα, της Σαμπντόρια, της Τορίνο. «Πουλάμε τα πάντα για τις ιταλικές ομάδες. Θα βρείτε πράγματα από την Βερόνα μέχρι και τη Σαλερνιτάνα. Δεν υπάρχει καμία διάκριση. Από την πανδημία και μετά, προμηθευομαστε και με πράγματα άλλων ευρωπαϊκών ομάδων, αλλά ως τότε ήταν κατάστημα καθαρά ιταλικών ομάδων».
Το Football Team υπάρχει στο συγκεκριμένο σημείο σχεδόν 21 χρόνια. Περισσότερο από δύο δεκαετίες. Το αδερφάκι του, στο οποίο πουλάνε κυρίως παπούτσια βρίσκεται βορειότερα, κοντά στο Σαν Σίρο ή Τζουζέπε Μεατσα ανάλογα με ποια ομάδα της πόλης υποστηρίζεις.
«Κάποτε το ιταλικό ποδόσφαιρο ήταν στο επίκεντρο του κόσμου. Όλοι οι τεράστιοι παίκτες έπαιζαν εδώ. Δεν μπορούσες να θεωρηθείς μεγάλος ποδοσφαιριστής αν δεν πέρναγες από το Καμπιονάτο. Αυτό μας ώθησε να ανοίξουμε αυτό το κατάστημα, εν μέρει. Ο κόσμος τρελαινόταν για τις ομάδες. Έβλεπε παίκτες θρύλους να παίζουν και ήθελε μια φανέλα, ένα κασκόλ, το οτιδήποτε. Τώρα, δυστυχώς, το αγγλικό και ισπανικό πρωτάθλημα θεωρούνται καλύτερα από το δικό μα»”.
Προχωρώντας στον όροφο του καταστήματος μεγάλο μέρος των προς πώληση προϊόντων είναι φορεμένες εμφανίσεις από αγώνες, πολλές εξ αυτών υπογεγραμμένες από τους ποδοσφαιριστές. «Είναι σήμα κατατεθέν του καταστήματος. Έρχονται συλλέκτες από όλα τα μέρη της Ιταλίας αλλά και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Έχουμε πολύ μεγάλη ποικιλία και μοναδικά πράγματα. Δεν ξέρω αν μπορεί κανείς να βρει αλλού τόσες υπογεγραμμένες εμφανίσεις παικτών όπως ο Ρονάλντο ή ο Νέστα. Οι εμφανίσεις από τους αγώνες επίσης είναι κάτι μοναδικό. Είναι σαφώς σε πιο προσιτή τιμή από τις υπογεγραμμένες, αλλά είναι πολύ δύσκολο και για εμάς κάποιες φορές να τις συλλέξουμε. Κάποιες από αυτές φτάνουν στα χέρια μας από τους οπαδούς, οι οποίοι τις μεταπωλούν σε εμάς».
Σου αρέσουν τα μοναδικά αφιερώματα; Οι σπάνιες ρετρό ιστορίες; Τα εμπεριστατωμένα κείμενα άποψης; Ή θες να ενημερώνεσαι για κάθε hot trend της ημέρας; Ό,τι και να ψάχνεις, το Debut.gr στα παρέχει όλα.
Τεράστια ονόματα έχουν παραχωρήσει φανέλες τους στο Football Team. Τα μάτια σκανάρουν τον χώρο και πέφτουν πάνω στην εμφάνιση του θρύλου της Ρόμα, Φραντσέσκο Τότι. Καμπιάσο, Καφού, Μαλντίνι, Νέστα και πολλών άλλων τεράστιων ποδοσφαιριστών τα ονόματα που σημάδεψαν το ιταλικό πρωτάθλημα. Και φυσικά αυτή του Μάρκο Ματεράτσι. «Ανήθικο ή ηθικό αυτό που έκανε με τον Ζιντάν, έβγαλε εκτός τελικού τον καλύτερο παίκτη των αντιπάλων. Τους αιφνιδίασε, έριξε την ψυχολογία τους. Δεν ξέρω πώς το λένε οι Γάλλοι αυτό, εγώ το λέω εξυπνάδα. Το ποδόσφαιρο είναι και στρατηγική. Αν δεν έχει στρατηγική ας βγάλουμε και τους προπονητές από τα γήπεδα. Ο Ματεράτσι για εμάς είναι κάτι σαν εθνικός ήρωας. Και νομίζω όχι άδικα».
Στην καρδιά του Μιλάνου και υπάρχουν τόσα προϊόντα και από τη Μίλαν αλλά και από την Ίντερ και φυσικά από πολλές άλλες ομάδες της χώρας. Μα, δεν υπάρχει φανατισμός ανάμεσα στους οπαδούς; «Φυσικά και υπάρχουν κόντρες. Είμαστε μια πόλη με δύο τεράστιες ομάδες. Δεν θα γινόταν να μην υπάρχει κόντρα. Αλλά είναι σε φυσιολογικά επίπεδα. Καμία σχέση με το ντέρμπι της Ρώμης. Εκεί εμπλέκεται και το πολιτικό ζήτημα και τα πράγματα είναι πιο σκληρά. Υπάρχουν πολλές φορές και συγκρούσεις. Εδώ δεν είμαστε έτσι. Υπάρχει η κόντρα για το ποια είναι πιο ιστορική ομάδα και ποια έχει φέρει τα μεγαλύτερα ονόματα, αλλά μέχρι εκεί».
Ποια ομάδα όμως είναι η πιο εμπορική απ’ όλες; «Μέσα στην Ιταλία η Μίλαν. Και η Ιντερ πολύ κοντά αλλά η Μίλαν λίγο περισσότερο. Στους τουρίστες τώρα και η Ρόμα έχει πολλές πωλήσεις αλλά τα τελευταία χρόνια είχε μεγάλη αύξηση η Γιουβέντους λόγω Κριστιάνο Ρονάλντο. Αλλά και πάλι μόνο λόγω Κριστιάνο. Γενικά στην Ιταλία επικρατεί πολύ η άποψη πως η Γιουβέντους είναι περισσότερο εταιρεία και τη νοιάζει το μάρκετινγκ πάρα ομάδα. Και με τις άλλες ομάδες συμβαίνει αυτό αλλά όχι σε τόσο μεγάλο επίπεδο. Η κυριαρχία της για τόσα χρόνια οφείλεται σε αυτό το οικονομικό οικοδόμημα, που όμως στηρίζεται σε λεπτές γραμμές. Δυστυχώς, λόγω των συνεχόμενων πρωταθλημάτων έχει μεγαλώσει μια γενιά παιδιών που αγνοούν πόσο σπουδαίες είναι οι άλλες ομάδες. Είναι λίγα τα νέα παιδιά που είναι Φιορεντίνα ή Ρόμα. Κι αυτό γιατί είναι ο πατέρας τους ή κάποιος μεγαλύτερος συγγενείς που έζησε τα ’80s ή τα ’90s».
Δεν μπορούν να ξέρουν δηλαδή τι παίχτης ήταν ο Μπατιστούτα ή να νιώσουν την αγάπη του Τότι για την Ρόμα; «Όχι, καμία σχέση. Πλέον, θαυμάζουν τους παίκτες που έχουν περισσότερους followers στα social media. Δεν αναγνωρίζουν την αληθινή προσήλωση σε μια ομάδα».
Σου αρέσουν τα μοναδικά αφιερώματα; Οι σπάνιες ρετρό ιστορίες; Τα εμπεριστατωμένα κείμενα άποψης; Ή θες να ενημερώνεσαι για κάθε hot trend της ημέρας; Ό,τι και να ψάχνεις, το Debut.gr στα παρέχει όλα.
Social Media, followers, μάρκετινγκ. Με αυτές τις λέξεις να ηχούν περίεργα στα αυτιά μου, κλείσαμε την κουβέντα. Περίεργα γιατί αν μη τι άλλο μόνο σχέση με το ποδόσφαιρο δεν θα έπρεπε να έχουν. Και υπογραμμίζω το δεν θα έπρεπε, διότι κατανοώ πως έτσι είναι πλέον τα πράγματα. Ενδεχομένως, λίγο περισσότερο θλιβερό για όσους έχουν προλάβει και την προ ακραίας εμπορευματοποίησης εποχή του ποδοσφαίρου. Και όπως είπε και ο Αλεσάντρο «το ποδόσφαιρο είναι πληγωμένο βαθιά. Δεν πεθαίνει γιατί δεν έχει πεθάνει ο ρομαντισμός. Και ο ρομαντισμός επιβιώνει από τις αναμνήσεις. Όταν σταματήσουν να υπάρχουν αναμνήσεις και κανείς δεν ξέρει πώς ήταν το ποδόσφαιρο, τότε, ναι, θα πεθάνει».
Και ενδεχομένως αυτή είναι η κληρονομιά στην οποία αναφερόταν η επιγραφή της εισόδου. Οι αναμνήσεις. Αυτές οι θύμησες που υπάρχουν ριζωμένες σε κάποια γωνία του μυαλού μας, λίγο σκονισμένες, ίσως κάπως αλλοιωμένες από το χρόνο. Αλλά υπάρχουν. Ριζωμένες βαθιά. Τόσο που έχουν γίνει ένα με εμάς. Με το DNA μας. Αυτές είναι που πρέπει να σώσουμε. Να τις μοιραζόμαστε και μαζί τους να καλλιεργούμε και τον ρομαντισμό κόντρα στους καιρούς και απέναντι στο ποδόσφαιρο των influencers, του μάρκετινγκ και των δισεκατομμυρίων σε ρήτρες.