Η Red Bull στον χώρο του ποδοσφαίρου
Η Red Bull έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο ποδοσφαιρικό δίκτυο και το Debut.gr σας το παρουσιάζει.
Η εταιρεία – κολοσσός της Red Bull είναι λίγο πολύ γνωστή σε όλους μας. Από το ενεργειακό ποτό που της απέφερε και της αποφέρει δισεκατομμύρια, η αυστριακή εταιρεία έχει εδραιωθεί και στον αθλητισμό. Αρκεί να αναφέρουμε ενδεικτικά ότι κατέχει δύο ομάδες στη F1, δύο ομάδες στο χόκει και στο κρίκετ. Πολλοί οδηγοί extreme sports είναι σε συμφωνία με την εταιρεία ενώ και διοργανώσεις γίνονται πλέον υπό τη χορηγία της Red Bull. Και κάτι τελευταίο, έχουν ακόμη και ομάδα e-sports. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, το ποδόσφαιρο δε θα μπορούσε να απέχει από τα ραντάρ των «Ταύρων». Και τα τελευταία χρόνια η Red Bull έχει χτίσει ένα τεράστιο ποδοσφαιρικό δίκτυο που όχι μόνο διαφημίζει το brand name της αλλά της αποφέρει και τεράστια οικονομικά έσοδα.
Η αρχή έγινε το 2005 με την Red Bull Salzburg
Πρώτο «χτύπημα» ήταν φυσικά στην Αυστρία, την χώρα που στεγάζεται η εταιρεία. Αγόρασαν την SV Austria Salzburg, μια ομάδα χωρίς ιδιαίτερες επιτυχίες στο πρωτάθλημα. Μία ομάδα με μόλις 3 τίτλους και αυτούς τη δεκαετία του 90΄. Φυσικά το όνομα άλλαξε σε Red Bull Salzburg και όλο το τμήμα μάρκετινγκ να περιστρέφεται γύρω από το λογότυπο με τους ταύρους. Από τότε, και τις αλλαγές σε υπέρ – σύγχρονες εγκαταστάσεις δόθηκε τεράστια πρωτοβουλία στα τμήματα scouting. Το αυστριακό πρωτάθλημα φυσικά δεν προσελκύει ποδοσφαιριστές μεγάλου βεληνεκούς αλλά είναι ένα εξαιρετικό περιβάλλον για να αγωνιστούν νεαροί αθλητές. Πάνω σε αυτό η ομάδα έχει χτίσει τη δική της αυτοκρατορία. Από τους 17 τίτλους από τη χρονιά που πέρασε στα χέρια της Red Bull έχει κατακτήσει τους 14. Από το 2013 είναι η μόνιμη πρωταθλήτρια. Η επιτυχία της έγκειται στις πωλήσεις νέων σε ηλικία ποδοσφαιριστών. Αρκεί κάποιος να δει τα ονόματα των Sadio Mane, Erling Braut Haaland, Naby Keita, Tacumi Minamino και που αγωνίζονται τώρα. Και φυσικά τα έσοδα από τις μεταγραφές και την αξία τους στο ποδοσφαιρικό χρηματιστήριο. Αλλά αυτό το το κεφάλαιο θα αναλυθεί παρακάτω.
Η επόμενη ενέργεια επέκτασης του δικτύου έγινε στην Αμερική
Ένα χρόνο μετά, το 2006 η Red Bull κινήθηκε προς άλλες πολιτείες. Όπως ακριβώς και στην Αυστρία, άλλαξε όλο το brand name της ομάδας. Από τα χρώματα, το σήμα, τις εγκαταστάσεις. Ακόμη και τον ύμνο. Μια καινοτομία που έγινε όμως διαφορετική σε σχέση με το σχέδιο της ομάδας στην Αυστρία, ήταν ένα η δημιουργία ενός προγράμματος. Για πρώτη φορά δημιουργήθηκε ένα δωρεάν πρόγραμμα για νεαρούς αθλητές ώστε να δοκιμαστούν υπό το βλέμμα των ανθρώπων της Red Bull. Αν τους δέχονταν τότε ξεκινούσε η ένταξή τους στις ομάδες όχι μόνο της Αμερικής αλλά και στις υπόλοιπες που φέρουν την αιγίδα των «Ταύρων». Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί ο Tyler Adams. Ο Αμερικάνος κεντρικός μέσος ανακαλύφθηκε από αυτό το πρόγραμμα και σήμερα αγωνίζεται στη κύρια ομάδα αυτού του αθλητικού δικτύου, RB Leipzig ακα Λειψία.
Η Λειψία και η Μπουντεσλίγκα ο τελευταίος και πιο σημαντικός σταθμός
Το τελευταίο και πιο δύσκολο εγχείρημα ήταν στη Γερμανία. Γιατί για να στεφθεί με επιτυχία αυτό το πλάνο χρειάζεται και μια ομάδα σε κορυφαίο πρωτάθλημα. Η Red Bull λοιπόν προσπάθησε με ιστορικές γερμανικές ομάδες να συνάψει συνεργασίες αλλά οι οπαδοί των ομάδων δε δέχθηκαν. Οι περισσότεροι θέλουν τη παράδοση και την ιστορία των ομάδων αυτών να παραμείνουν αναλλοίωτα στοιχεία. Γιατί κακά τα ψέματα η Red Bull δεν επέλεγε τυχαία τις ομάδες για να τις εξαγοράσει. Έτσι λοιπόν βρέθηκε η SSV Markranstädt στη 5η εθνική κατηγορία του γερμανικού ποδοσφαίρου. Η Γερμανική Ομοσπονδία όμως δεν επιτρέπει να αλλάζει το όνομα μιας ομάδας και να παίρνει αυτό μιας εταιρείας. Έτσι στη προκειμένη περίπτωση, το RB «σημαίνει» RasenBallsport, δηλαδή μπάλα όπου παίζεται στο χορτάρι. Η συνέχεια της εξέλιξης είναι γνωστή. Μέσα σε 8 χρόνια το πλάνο ήταν η ομάδα να βρίσκεται στη Μπουντεσλίγκα. Και πραγματοποιήθηκε. Κάθε χρόνος και μια άνοδος. Το 2016 ήταν η πρώτη χρονιά της Λειψίας στη Μπουντεσλίγκα, όπου τερμάτισε στη 2η θέση. Από τότε έχει εδραιωθεί στις ευρωπαϊκές θέσεις και διεκδικεί το πρωτάθλημα από τη Μπάγερν Μονάχου. Φυσικά η εμφάνιση της ομάδας στη πρώτη κατηγορία δεν άρεσε σε κανέναν.
Πανό με σχόλια, συνθήματα και αποδοκιμασίες υπήρχαν σε κάθε γήπεδο της Γερμανίας. Οι Γερμανοί θεωρούν πως με τα χρήματα μιας ξένης εταιρείας αλλοιώνεται το ποιόν του γερμανικού ποδοσφαίρου, δηλαδή μια εισβολή του εμπορευματοποιημένου ποδοσφαίρου προς την γερμανική ρομαντική παράδοση. Ακόμη και σήμερα, η Λειψία όσο και αν αποτελεί σημαντικό κεφάλαιο στο ποδόσφαιρο της χώρας, είναι για τους φιλάθλους η πιο μισητή ομάδα.
Το τμήμα scouting της Red Bull και οι μεταγραφές
Να σημειωθεί εδώ πως η Red Bull έχει κάνει επενδύσεις και στη Λατινική Αμερική. Έχει πλέον δύο ομάδες στη Βραζιλία στο όνομά της, την Red Bull Brasil και τη Red Bull Bragantino. Ο στόχος κοινός. Οι σκάουτερ αναζητούν ταλέντα από όλο το κόσμο και όσα θεωρήσουν πως έχουν μέλλον τα στέλνουν στις θυγατρικές ομάδες της Red Bull. Μετά οι καλύτεροι εξ αυτών είτε κάνουν το βήμα παραπάνω σε ομάδες της Ευρώπης ή φυσικά θα αποτελούν μέλος της Λειψίας. Και αυτό το παγκόσμιο πλέον πρότζεκτ λειτουργεί εξαιρετικά με πολλά παραδείγματα.
- Sadio Mane: Τον απέκτησε η RB Salzburg από την γαλλική Μετζ για 4 εκατομμύρια ευρώ το 2012. 2 χρόνια αργότερα τον πούλησε στη Southampton για 23 εκατομμύρια. Ενώ τώρα η αξία του ανέρχεται κοντά στα 90 και αποτελεί έναν από τους κορυφαίους επιθετικούς του πλανήτη.
- Εrling Braut Haaland: Ο νέος αστέρας του ποδοσφαίρου που όλες οι μεγάλες ομάδες θέλουν να τον αποκτήσουν. Ο Νορβηγός σούπερ σταρ έγινε γνωστός όμως με τις εμφανίσεις του στη Salzburg. Η αυστριακή ομάδα τον απέκτησε από τη Molde για 8 εκατομμύρια και τον έδωσε στην Ντόρτμουντ για 20. Δε χρειάζεται καν να συζητάμε με τι πόσο θα έρθει ο επόμενος σταθμός στη καριέρα του.
- Dayot Upamecano: Ο Γάλλος κεντρικός αμυντικός από τη φετινή χρονιά θα φοράει τη φανέλα της Μπάγερν. Το 2015 αποκτήθηκε από τη Salzburg με ένα ποσό κοντά στα 2.3 εκατομμύρια. Το 2017 πήγε στη Λειψία για 18 εκατομμύρια. Ενώ φέτος οι Βαυαροί έδωσαν στη Λειψία 43 εκατομμύρια ευρώ για να τον αποκτήσουν. Δηλαδή, η εταιρεία Red Bull είχε έσοδα κοντά στα 41 εκατομμύρια από μόνο απ’ αυτόν τον παίχτη. Χωρίς βέβαια να υπολογίζονται οι φόροι και φυσικά οι προμήθειες στους μάνατζερ. Το νούμερο απλά δείχνει τον τρόπο λειτουργίας της Red Bull.
Οι μετακινήσεις στο δίκτυο των Ταύρων και η επόμενη γενιά
Τα παραπάνω παραδείγματα είναι ενδεικτικά για το πόσο επικερδές είναι δίκτυο που έχει φτιάξει η αυστριακή εταιρεία. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που πέρασαν εξ΄ολοκλήρου από το ποδοσφαιρικό σύμπλεγμα της Red Bull. Αποκτήθηκαν για πολύ μικρά ποσά από την FC Liefering που είναι η θυγατρική της RB Salzburg στην Αυστρία και βρίσκεται στη 2η κατηγορία. Στη συνέχεια μεταπήδησαν στη RB Salzburg και επόμενος σταθμός ήταν η Λειψία ή άλλος ευρωπαϊκός σύλλογος. Πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό του Dominic Szoboszlai, που πρόκειται για το next big thing του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου. Ο Ούγγρος πέρασε και από τις δύο αυστριακές θυγατρικές μέχρι να μετακομίσει στη Λειψία. Την Αγγλία και την Πρέμιερ Λιγκ ακολούθησαν δύο συμπαίκτες του Szoboszlai από τη RB Salzburg. Ο Enock Mwepu πήγε στη Μπράιτον και ο Patson Daka στη Λέστερ. Από αυτούς τους δύο μπήκαν στα ταμεία της ομάδας 53 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να έχει ξοδέψει ούτε ένα ευρώ για να τους αποκτήσει σε πιο μικρή ηλικία.
Φυσικά υπάρχει και η επόμενη γενιά παιχτών που θα μας απασχολήσει και έχει αρκετό ενδιαφέρον ο δρόμος που θα ακολουθήσουν. Ο λόγος για τους Karim Adeyemi, τον Luca Sucic και τον Noah Ocafor της RB Salzburg που μονοπωλούν ήδη το ενδιαφέρον αρκετών συλλόγων. Το μόνο σίγουρο είναι πως η Red Bull έχει βάλει τις βάσεις και έχει εξαιρετικό τμήμα από πίσω που μπορεί είτε να δώσει ευκαιρίες σε νέους αθλητές να κάνουν τα πρώτα τους βήματα είτε να βοηθήσουν ποδοσφαιριστές να κάνουν πιο ηχηρές μεταγραφές. Φυσικά υπό το φάσμα πολλών εκατομμύριων ευρώ.