Πριν 71 χρόνια στις 4 Μαΐου του 1949  το αεροπλάνο που μετέφερε την Ποδοσφαιρική ομάδα της Τορίνο προσέκρουσε στον λόφο Σουπέργκα με αποτέλεσμα να μην επιζήσει κάνεις.

Την δεκαετία του ’40 η Τορίνο κυριαρχούσε στο ιταλικό ποδόσφαιρο και ήταν μία από τις κορυφαίες ομάδες της Ευρώπης. Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σήμερα, όπου στην  πόλη του ιταλικού βορρά το «αφεντικό»πλέον είναι η μεγάλη της αντίπαλος, η Γιουβέντους. 

Η «Γκράντε Γκρανάτα» ήταν έτοιμη να κατακτήσει το πέμπτο της πρωτάθλημα μέσα στη δεκαετία, καθώς τέσσερις αγωνιστικές πριν από το τέλος του πρωταθλήματος ήταν στο +4 από την δεύτερη Ίντερ και στο +6 από τη Μίλαν ωστόσο η μοιραία επιστροφή από την Λισαβόνα μετά το φιλικό  την Μπενφίκα έμελλε να δώσει σκληρό τέλος. 

Το φιλικό με την Μπενφικα και η μοιραία επιστροφή

Ο άσος της Μπενφίκα Ζοζε Φερέιρα , που είχε περάσει από την Ιταλία και την Τζένοα είχε αναφέρει στον φίλο του, Βαλεντίνο Ματσόλα, ότι σκόπευε να σταματήσει το καλοκαίρι το ποδόσφαιρο και πριν το κάνει αυτό, θα ήθελε να έχει την τιμή να αγωνιστεί για τελευταία φορά με αντίπαλο την Grande Granata.

Ο Ματσόλα έκανε πραγματικότητα την επιθυμία του φίλου του και το αίτημα της Τορίνο για μετάθεση του αγώνα πρωταθλήματος με την Ιντερ για τις 30 Απριλίου έγινε δεκτό. Η ιταλική ομάδα βρέθηκε στην Πορτογαλία και την Λισαβόνα στις 3 Μαΐου. Ο  αγώνας ανάμεσα στην Μπενφίκα και την Τορίνο ήταν ένα εντυπωσιακό παιχνίδι με τους αετούς της Λισσαβόνας  να κερδίζουν με 4-3.

Το χρονικό της Τραγωδίας 

Την επόμενη μέρα του φιλικού η αποστολή της Τορίνο αναχωρούσε για το Τορίνο, λίγο πριν τις 10 το πρωί απογειώθηκε το αεροπλάνο τύπου Fiat G-212, της εταιρείας Avio Linee Italiane (θυγατρική της FIAT), με προορισμό την Ιταλική πόλη,με ενδιάμεση στάση στην Βαρκελώνη. 

Το δελτίο καιρού ανάφερε πως οι συνθήκες στην Ιταλία ήταν πολύ άσχημες. Η ομίχλη και ο δυνατός αέρας θα εμπόδιζαν την ομαλή πτήση. Λίγο μετά την πόλη Σαβόνα, ο πιλότος αναγκάστηκε να πετάξει χαμηλότερα, για να έχει καλύτερη ορατότητά. Λιγο μετα τις πέντε  καθώς το αεροπλάνο προσέγγιζε το Τορίνο, συγκρούστηκε με μία εκκλησία στον κορυφή του λόφου της Σουπέργκα που υψώνεται στα νότια της πόλης. 

Όλοι όσοι επέβαιναν στο αεροπλάνο βρήκαν ακαριαίο θάνατο. Πιο συγκεκριμένα δεκαοκτώ ποδοσφαιριστές, πέντε μέλη του προπονητικού επιτελείου, τρεις δημοσιογράφοι και ο μεταφραστής της ομάδας έχασαν την ζωή τους. 

Αίτια συντριβής 

Τα αίτια της πτώσης αναφέρεται πως ήταν οι κακές καιρικές συνθήκες και τα σύννεφα, η μειωμένη επικοινωνία με τον πύργο ελέγχου και ένα λάθος στην πορεία του αεροσκάφους. Ωστόσο δεν λείπουν και οι φήμες που αναφέρουν ακόμα και σαμποτάζ, χωρίς, φυσικά, κάτι τέτοιο να έχει επιβεβαιωθεί.

Οι « τυχεροί» 

Μόνο δύο ποδοσφαιριστές φάνηκαν τυχεροί, καθώς δεν ταξίδεψαν στη Λισαβώνα: ο Σάουρο Τομά, που ήταν τραυματίας και ο Λουίτζι Τζουλιάνο (προπονητής του Αιγάλεω την περίοδο 1966-1967), που δεν πρόλαβε να βγάλει διαβατήριο αλλά και ο Πρόεδρος της ομάδας που δεν ταξίδεψε για λόγους επαγγελματικούς. 

Το Fair Play από τις ιταλικές ομάδες 

Οι διεκδικήτριες του τίτλου Ίντερ και Μίλαν ζήτησαν το πρωτάθλημα να κατακυρωθεί στην Τορίνο. Η ομοσπονδία απέρριψε το αίτημα και στους τέσσερις τελευταίους αγώνες, η  Τορίνο αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει υποχρεωτικά την ομάδα των νέων. Το ίδιο έπραξαν και οι τέσσερις αντίπαλοι της Τορίνο σε ένα από τα μεγαλύτερα fair play της ιστορίας του ποδοσφαίρου.Ειδικότερα Τζένοα, Παλέρμο, Σαμντόρια και Φιορεντίνα κατέβηκαν με ομάδα νέων. Η «γκρανάτα»για την ιστορία επικράτησε στους 4  αγώνες και επικύρωσε το πρωτάθλημα που ήταν το 6ο της ιστορίας της. 

Το «αντίο» του κόσμου στην ομάδα 

Δυο μέρες μετά απο την τραγωδία, στις 6 Μαΐου του 1949  μισό εκατομμύριο κόσμος βγήκε στους δρόμους για να πει το τελευταίο αντίο στην Grande Torino. Όλο το Τορίνο ήταν στα μαύρα για να αποχαιρετήσει τους 18 ποδοσφαιριστές της ιταλικής ομάδας.

Το αεροπορικό δυστύχημα αυτό ήταν το πρώτο με θύμα ποδοσφαιρική ομάδα.