Η Citroen  ανέκαθεν θεωρούνταν πάντα μια εταιρία αυτοκινήτων συνώνυμο της καινοτομίας.  Το πιο κλασικό της αυτοκίνητο της που μας έρχεται στο μυαλό ήταν το DS. Το συγκεκριμένο βγήκε στην κυκλοφορία από το 1955 έως το 1975. Η Γαλλική εταιρία είχε ως σκοπό να εντάξει στην γκάμα της και ένα οικογενειακό αυτοκίνητο με αυτές τις προδιαγραφές. […]

Η Citroen  ανέκαθεν θεωρούνταν πάντα μια εταιρία αυτοκινήτων συνώνυμο της καινοτομίας.  Το πιο κλασικό της αυτοκίνητο της που μας έρχεται στο μυαλό ήταν το DS. Το συγκεκριμένο βγήκε στην κυκλοφορία από το 1955 έως το 1975. Η Γαλλική εταιρία είχε ως σκοπό να εντάξει στην γκάμα της και ένα οικογενειακό αυτοκίνητο με αυτές τις προδιαγραφές. Το καλοκαίρι του 1970 παρουσιάστηκε στο Βερολίνο ένα νέο μοντέλο με ρηξικέλευθες  για την εποχή ιδέες, ο λόγος φυσικά για το Citroen GS.

Στόχος του ήταν να καλύψει το κενό ανάμεσα στα «φθηνά» Ami 8 και στα «πολυτελή» DS. Το GS παρουσιάστηκε ως τετράθυρο fastback saloοn (ημί-SUV σεντάν) και υπάγονται στην κατηγορία των οικογενειακών αυτοκινήτων που άνηκε στην μεσαία κατηγορία, είχε μικρό κυβισμό και χαρακτηριστικά, τα οποία συναντώνται σε μεγάλες κατηγορίες.

Η λέξη σύγχρονη τεχνολογία ήταν συνώνυμο αφού διέθετε εκείνη την εποχή τους πιο εξελιγμένους εξοπλισμούς της αγοράς διαθέτοντας εξαιρετική αεροδυναμική και υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας.  Είχε εμπορική επιτυχία, ακολουθούσε την φιλοσοφία της Citroen όπως τα μεγάλα παράθυρα που βοηθούσαν στο παρκάρισμα.

Το Citroen GS ήθελε να γίνει το εμπορικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής  παρόλο που δεν εντυπωσίαζε τόσο σε στυλ και  ο κινητήρας του όπως και οι επιδόσεις δεν ήταν οι καλύτερες δυνατές και «νοσούσε» από τις μακροχρόνιες αδυναμίες κάθε Γαλλικού αυτοκινήτου, που ήταν τα ηλεκτρικά. Βέβαια είχε καλή οδηγική συμπεριφορά και ήταν χρήσιμο για μεγάλα ταξίδια.

Χαρακτηριστικά του Citroen GS

Το Citroen GS ήταν ένα ιδιαίτερο project και όπως όλα τα αυτοκίνητα εκείνη την εποχή είχε την κίνηση στους πίσω τροχούς. Το GS διέθετε υδροπνευματική ανάρτηση και τροφοδοτούμενα φρένα του DS αν και ήταν μικρότερο αυτοκίνητο σε μέγεθος από αυτό.

Ο κινητήρας δεν μπορεί να θεωρηθεί ως το πιο δυνατό σημείο αυτού του αυτοκινήτου. Ακολούθησε τα χνάρια εκείνου του 2CV, ήταν αερόψυκτος και είχε τέσσερις και όχι δύο κυλίνδρους εκκεντροφόρους ενώ ήταν κατασκευασμένος από ελαφριά κράματα. Προκειμένου να χωράει στο πλαίσιο της φορολογικής βάσης η χωρητικότητα του κινητήρα προσαρμόστηκε σε κάποια δεδομένα και αυτό δημιούργησε αντίκτυπο στις στροφές.

Το φρενάρισμα γινόταν με δισκόφρενα και θεωρούνταν πρωτοποριακά αφού τα αυτοκίνητα εκείνης της εποχής είχαν τακάκια. Ήταν πιο αποτελεσματικό το φρενάρισμα με τα δισκόφρενα.

Το GS είχε ως βάση το Camarque coupe του Bertone, ενώ το σώμα του δέχθηκε επιρροές από το AMI Super. Κατασκευαζόταν αρχικά στο εργοστάσιο Renes-la-Janais στην Βρετάνη.

Το εσωτερικό του Citroen GS

Το Citroen GS διακρινόταν για το ξεχωριστό και ιδιαίτερα φουτουριστικό εσωτερικό. Κάτι τέτοιο θα περίμεναν όλοι βέβαια από ένα αυτοκίνητο της Citroen, στρογγυλεμένο και είχε χαρακτηριστεί ως το « μάτι του Κύκλωπα». Αυτό ήταν και η ειδοποιός διαφορά του σε σχέση με τα υπόλοιπα εκείνης της εποχής που ήταν τετραγωνισμένα. Δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί το γεγονός ότι αποτελούταν από πληθώρα προειδοποιητικών λαμπτήρων στο εξωτερικό του ενώ ξεχώριζε και για τα μεγάλα παράθυρα που βοηθούσαν τον οδηγό στο παρκάρισμα.

Οι ταχύτητες βρισκόταν τοποθετημένες στο πάτωμα ενώ το χειρόφρενο ήταν μια οριζόντια ράβδος τοποθετημένη στο κέντρο του ταμπλό.

Timeline

Το Citroen GS γίνεται γνωστό στο ευρύ κοινό το 1970 και τα πρώτα μοντέλα λανσάρονται με τα ονόματα « Comfort»  και « Club» αντίστοιχα. Έχουν 1015 κυβικά, 55 ίππους σε 6500 R/Pm.  Οι επιδόσεις και αξιοπιστία του μοτέρ θεωρούνταν η αχίλλειος πτέρνα, χαρακτηριστικό αυτού η υψηλή κατανάλωση καυσίμου. Το 1971 το  Citroen GS βραβεύτηκε ως αυτοκίνητο της χρονιάς από το  Car Salon of Geneva, του απονεμήθηκε το « Car Style Award» ενώ έκαναν τις εμφάνιση τους δύο νέες εκδόσεις, η Break, ουσιαστικά ένα στέισον που τον επόμενο χρόνο πέρα από τρίθυρο διατίθενται και σε πεντάθυρο αλλά και στην έκδοση Service ( τρίθυρο GS station).

Το 1972 η Daily Telegraph το χαρακτήρισε ως « Best Estate car of the year». Επίσης ο κινητήρας είχε αναβαθμιστεί σε 1220 κυβικά, 59 άλογα σε 6500 R/Pm.

Το 1973 η Citroen σύναψε συνεργασία με την NSU για την κατασκευή του Citroen GS Birotor, το οποίο είχε τελική ταχύτητα 175χλμ/ώρα, επιδόσεις ρεκόρ για τον ανταγωνισμό. Όμως σταμάτησε η παραγωγή του μόλις το 1977 μόνο 847 αμάξια είχαν παραχθεί, τα περισσότερα από αυτά ανακλήθηκαν ή καταστράφηκαν. Την ίδια χρονιά ο κινητήρας αναβαθμίστηκε στα 60 άλογα και υπήρχε η επιλογή του ημί-αυτόνομου κιβωτίου ταχυτήτων « Convetisseur».

To 1974 το Gspecial αντικαθιστά το Comfort και γίνεται αυτό το βασικό μοντέλο GS ενώ κάνουν την εμφάνιση τους 3 νέες εκδόσεις οι GS Pallas ( πολυτελές-) , GS X (sport έκδοση με κανονικά ή μικρά κιβώτια ταχυτήτων τα οποία βελτίωναν την επιτάχυνση) και X2 αλλά και ο περιστρεφόμενος κινητήρας Wenkel.

Τα επόμενα δύο χρόνια γίνεται μια αναβάθμιση του αυτοκινήτου, ένα facelift αν μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε και το αυτοκίνητο εκσυγχρονίζεται με τις νέες απαιτήσεις των επόμενων χρόνων. Οι αναβαθμίσεις χαίρουν θετικής αποδοχής από τους καταναλωτές και το 1978 συμπεριλαμβάνεται στα τοπ 10 αυτοκίνητα με τις περισσότερες πωλήσεις  μέσα στην χρονιά. Χαρακτηριστικά στην Ολλανδία εκείνο το έτος διένυσε την πιο εμπορικά επιτυχημένη χρονιά καταφέρνοντας να  διαθέσει 15.872 Citroen GS.  Από το 1978 πολλές Limited εκδόσεις έκαναν την εμφάνιση τους αρχής γενομένης με την GS Basalte.

Το 1979 λανσαρίστηκε το νέο GSA ενώ το Citroen GS πωλούνταν κανονικά. Σιγά σιγά το GSA έβγαζε εκδόσεις που αντικαθιστούσαν τις ανάλογες του  GS όπως Special ή Χ1. Το 1983 σταμάτησε η παραγωγή των αυτοκινήτων με κινητήρα 1130 κυβικά και όλα τα μοντέλα GS είχαν 1300 κυβικά κινητήρα. Το 1985 πουλήθηκε το τελευταίο GSA στην Ευρώπη, όμως η παραγωγή του συνεχίστηκε στην Ινδονησία μέχρι το 1991.

Συμπεράσματα που βγάζουμε από το  Citroen GS

Όπως είπαμε το Citroen GS αναγνωρίστηκε από την ιστορία της αυτοκίνησης ως πρωτοποριακό για την κατηγορία του είχε χαρακτηριστικά από μεγαλύτερες κατηγορίες . Στα θετικά μπορούμε να βάλουμε τις καινοτομίες που έφερε στα αυτοκίνητα, το εξαιρετικό του κράτημα, στην άνεση που χαρακτήριζε τους εσωτερικούς του χώρους . Το εντυπωσιακό του καντράν προσέφερε κάτι καινούργιο ειδικά με το περιστρεφόμενο κοντέρ του. Στα μειονεκτήματα του είναι ότι η κατανάλωση βενζίνης ήταν σε υψηλά επίπεδα, ο κινητήρας και οι επιδόσεις δεν ήταν οι καλύτερες δυνατές και δεν είχε στόχο το Citroen GS να εντυπωσιάσει με το στυλ του αλλά να είναι πρακτικό. Παρόλο που υπήρχαν πολλοί λόγοι για να το αγαπήσεις  αλλά και για να το αντιπαθήσεις.

Θα αποτελέσει έμπνευση το Citroen C4 που θα βγει το 2020

Ο επικεφαλής του τμήματος μάρκετινγκ και επικοινωνιών της Citroen, Arnaud Belloni δήλωσε στα τέλη Οκτωβρίου του 2019 ότι η Citroen GS θα είναι το σχεδιαστικό πρότυπο της μελλοντικής Citroen C4.